Wypełnij poniższy formularz, skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to możliwe.


Kontakt

Skontaktuj się

icons/contact/phone

Zadzwoń na infolinię

22 759 60 50
icons/contact/mail

Napisz do nas

info@omv.com.pl
icons/ui/chevron Wróć

Kryteria zużycia opon w wózkach widłowych – kiedy należy je wymienić?

Wózki widłowe
Kryteria zużycia opon w wózkach widłowych – kiedy należy je wymienić?

Opony do wózków widłowych są kluczowym elementem wpływającym na funkcjonalność, bezpieczeństwo i wydajność sprzętu. Znając kryteria zużycia opon w wózkach widłowych, można skutecznie zarządzać ich eksploatacją oraz unikać ewentualnych kosztownych awarii. Prezentujemy kluczowe aspekty, pomagające w identyfikacji oznak nadmiernego zużycia opon oraz w podjęciu decyzji o konieczności ich wymiany.

Parametr określający zużycie opon

Jednym z najważniejszych wskaźników wskazujących na zużycie opon wózków widłowych jest zmniejszenie ich grubości. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku, opona jest uznawana za zużytą, gdy jej grubość zmniejszy się o 25% w porównaniu do stanu początkowego lub gdy jest ona wyeksploatowana do wskaźnika zużycia. Parametr ten jest istotny nie tylko dla optymalnej wydajności wózka, ale także dla bezpieczeństwa pracy.

Obowiązek monitorowania stanu opon spoczywa na operatorach wózka, jednak kontrolę stanu technicznego urządzeń podnoszących przeprowadza Urząd Dozoru Technicznego. Wykrycie opony, która nie spełnia wymogów użytkowania może skutkować nałożeniem sankcji, a nawet wycofaniem wózka widłowego z eksploatacji. 

Pomiar grubości opony może być utrudniony, zwłaszcza przy intensywnej pracy wózków widłowych. Niezbędnym są zatem regularne przeglądy i konserwacja przez wykwalifikowany personel. Pozwala to zagwarantować długą żywotność opon i bezpieczną pracę maszyny. Prawidłowo dobrane i eksploatowane opony do wózków widłowych to gwarancja niezawodnej pracy urządzeń.

Jakie inne przesłanki sugerują zużycie opon?

Oprócz zmniejszenia grubości opony istnieje wiele innych sygnałów świadczących o jej zużyciu. Odklejanie się lub rozwarstwianie bieżnika od reszty opony to poważny znak, sugerujący konieczność natychmiastowej wymiany. Tego rodzaju uszkodzenia mogą prowadzić do wypadków wynikających z utraty przyczepności. 

Inne alarmujące sygnały to uszkodzenia boków opony oraz wybrzuszenia na boku opony pneumatycznej. Awarie tego typu są często wynikiem nadmiernego nacisku lub uszkodzeń wewnętrznych, mogących prowadzić do pęknięcia opony. Widoczne uszkodzenia w oponie superelastycznej są rjasnymi sygnałami, że opona jest niebezpiecznie zużyta i wymaga natychmiastowej wymiany.

Przyczyny zużycia opon w wózkach widłowych

Znajomość czynników wpływających na zużycie opon w wózkach widłowych jest kluczowa dla prawidłowej eksploatacji i maksymalizacji żywotności ogumienia. Kryteria zużycia opon w wózkach widłowych obejmują różne aspekty, z których wiele jest zależnych od warunków pracy i utrzymania wózków.

Spośród wielu parametrów istotny jest styl jazdy operatora – nagłe przyspieszenia, gwałtowne hamowanie czy skręty podczas pełnej prędkości mogą znacząco przyczynić się do nadmiernego zużycia opon. Nieodpowiednia prędkość jazdy i przeciążenie wózka również zaliczają się do czynników niekorzystnie wpływających na opony do wózków widłowych.

Kolejnym elementem mającym wpływ na kondycję opony jest rodzaj podłoża, po którym porusza się wózek. Ostra, nierówna lub zanieczyszczona powierzchnia może przyspieszyć zużycie opony, a nawet doprowadzić do jej uszkodzenia. Klimat i temperatura to kolejne czynniki mające wpływ na zużycie opon. Opony do wózka widłowego mogą zużywać się szybciej w ekstremalnych warunkach ciepła lub zimna.

Zużycie opon w zależności od rodzaju 

Nie wszystkie opony zużywają się w ten sam sposób. Kluczowe znaczenie ma ich rodzaj i to on określa sposób eksploatacji. Opony pneumatyczne i superelastyczne, popularne w wózkach widłowych, mają różne wskaźniki zużycia i wymagają innego podejścia do oceny ich stanu.

Opony pneumatyczne, dzięki swojej konstrukcji, oferują doskonałe właściwości jezdne, ale wymagają stałego monitorowania stanu bieżnika. W oponach tych występuje wskaźnik TWI (Tread Wear Indicator), czyli wskaźnik zużycia bieżnika. Jest to system małych poprzecznych mostków łączących ścianki rowków bieżnika. Gdy bieżnik jest zrównany z poziomem TWI, niezbędna jest wymiana opony.

Z kolei opony superelastyczne, znane również jako opony pełne, cechują się dużą odpornością na przecięcia i uszkodzenia. Ich zużycie jest określane na podstawie oznaczenia 60J, które odnosi się do wymiarów opony. Gdy jej grubość zmniejszy się do poziomu 60J, jest to sygnał, że opona jest zużyta i wymaga wymiany.

Dlaczego należy kontrolować stan opon i regularnie je wymieniać?

Kontrolowanie stanu opon i ich regularna wymiana jest niezbędna do utrzymania wózka widłowego w doskonałej kondycji operacyjnej. Należy pamiętać, że opony do wózków widłowych to podstawowy element wpływający na bezpieczeństwo i wydajność pracy.

Opona, która osiągnęła wskaźnik zużycia może powodować uszkodzenia wózka, ograniczać kontrolę nad urządzeniem, a nawet znacząco zwiększać ryzyko wypadku. Zużyte opony mogą również wpływać na zwiększenie zużycia paliwa i spowalniać czynności operacyjne, co może przekładać się na wyższe koszty eksploatacji.

Opony w wózkach widłowych charakteryzują się zróżnicowanymi cechami i wymagają różnych kryteriów oceny zużycia. Regularna kontrola stanu opon i ich wymiana nie tylko zapewnia bezpieczne i efektywne działanie wózka widłowego. Pozwala również uniknąć kosztownych przestojów i napraw. Warto mieć na uwadze, że opony do wózka widłowego to inwestycja w długoterminowe funkcjonowanie wykorzystywanego sprzętu.

icons/ui/chevron Poprzedni Następny icons/ui/chevron
Sprawdź nasze social media

Obserwuj nas

Więcej aktualności znajdziesz na naszych kanałach social media